Projekt socjalny „Szkoła dla Rodziców”

 

Projekt socjalny „Szkoła dla Rodziców”

 

 

 

"Rodzina jest sobą, jeżeli buduje się na takich odniesieniach, na wzajemnym zaufaniu, na zawierzeniu wzajemnym. Tylko na takim fundamencie można też budować proces wychowania, który stanowi podstawowy cel rodziny i jej pierwszorzędne zadanie"

 

Jan Paweł II

 

 

  1. Diagnoza

Ogromne znaczenie w życiu każdego człowieka ma rodzina. To ona należy do pierwszego środowiska dającego człowiekowi możliwość wszechstronnego rozwoju, zaspokajania jego wielu potrzeb i wprowadzania go w świat wartości i norm społecznych. Dziecko uczy się od rodziców głównie poprzez: identyfikację, naśladownictwo, autorytet. To rodzic jest dla dziecka źródłem wiedzy, pierwszym, i najważniejszym środowiskiem wychowania. Rodzina ma ogromny wpływ na rozwój dziecka i kształt jego osobowości. Rodzice uczą hierarchii wartości, życia zgodne z dobrem innych ludzi.

Świat, w którym wychowujemy się i uczymy, skonstruowany jest tak, by przygotowywać nas do pełnienia różnych funkcji. Największy nacisk kładziony jest na zdobywanie przyszłego zawodu. Najważniejszą jednak naszą rolą w życiu i misją jest wychowanie i przygotowanie do życia naszych dzieci. Paradoksalnie, tej najważniejszej wiedzy i umiejętności nikt nas nie uczy. Postępujemy intuicyjnie. Mamy szczęście (a raczej nasze dzieci) jeżeli wychowaliśmy się w rodzinie, w której jej najsłabszy i najbardziej wrażliwy członek, może liczyć na poszanowanie i głęboką mądrość dorosłych. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że mądrość tę będziemy w stanie potem sami stosować w stosunku do naszych dzieci, chociaż nie jest to poparte żadną konkretną wiedzą. Najczęściej jednak przenosimy na dzieci wzorce, którymi kierujemy się w kontaktach z innymi dorosłymi: manipulacja, niecierpliwość, złość, brak zrozumienia… Dzisiejsza rodzina napotyka na wiele problemów, z którymi radzi sobie lepiej lub gorzej. Choroba alkoholowa, przemoc w rodzinie, niewydolność w wypełnianiu funkcji opiekuńczo - wychowawczych, to główne problemy dezorganizujące życie rodzin, którym często towarzyszy również problem ubóstwa, czy długotrwałego bezrobocia.

Mając na uwadze powyższe Miejsko Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Skale chcą zapewnić oraz pomóc rodzicom przeżywającym trudności w wypełniani funkcji opiekuńczo – wychowawczej możliwość udziału w projekcie socjalnym „Szkoła dla rodziców”.

 

  1. Odbiorcy projektu

Projekt socjalny „Szkoła dla Rodziców” skierowany jest dla grupy rodziców 8 – 12 osób, jednocześnie adresowany jest do:

  • Rodziców, którzy poszukują informacji i umiejętności do radzenia sobie w codziennych sytuacjach.
  • Rodziców, którzy chcą świadomie wspierać swoje dzieci w dążeniu do samodzielności.
  • Rodziców, którym zależy na umiejętnym radzeniu sobie w sytuacjach konfliktowych.
  • Rodziców, którzy potrzebują wiedzy i kompetencji w zakresie budowania relacji opartej na miłości i szacunku.

 

  1. Cel główny i cele szczegółowe

 

 

Organizatorzy

  • Miejsko Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Skale:
  • Asystent rodziny,
  • Pracownicy socjalni,
  • Dwóch certyfikowanych realizatorów Szkoły dla Rodziców i Wychowawców.

 

 

 

 

  1. Działania i termin realizacji

Kurs jest przewidziany dla grupy rodziców 8 – 12 osób.  Prowadzony będzie przez dwóch certyfikowanych realizatorów Szkoły Rodziców i Wychowawców. Realizacja w formie warsztatowej. Część pierwsza czerwiec – lipiec. Część druga – wrzesień. W godzinach 17.00 – 20.00. W ramach kursu uczestnicy projektu będą mogli skorzystać z bezpłatnych konsultacji
z pedagogiem specjalnym – dyżur konsultacyjny w budynku Miejsko Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Skale.

  1. Budżet projektu
  • Dofinansowanie z Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego (80% kosztów)
  • Środki własne (20% kosztów)
  • Dwóch certyfikowanych realizatorów Szkoły dla Rodziców i Wychowawców 8 500,00 zł.

 

  1. Zakładane rezultaty

Główne motto Szkoły dla Rodziców brzmi: Wychowywać to kochać i wymagać. Ucząc umiejętności otwartego porozumiewania się w rodzinie program jednocześnie przyczynia się do budowania silnej więzi między rodzicami a dziećmi, co (zgodnie z wynikami badań J. D. Hawkinsa) sprawia, że jest on także programem profilaktycznym.

Projekt zakłada budowanie relacji dorosły – dziecko w tym:

  • wyrażanie oczekiwań i ograniczeń tak, aby były przez dziecko respektowane,
  • rozpoznawanie, wyrażanie i akceptowanie uczuć,
  • aktywne, wspierające słuchanie,
  • motywowanie dziecka do współdziałania,
  • modyfikowanie niepożądanych lub nieodpowiednich zachowań dziecka,
  • uwalnianie dzieci od grania narzuconych ról w domu i szkole,
  • wspieranie procesu usamodzielniania się dziecka,
  • budowanie realnego poczucia własnej wartości dziecka,
  • konstruktywne rozwiązywanie konfliktów.

 

  1. Zakończenie

Realizacja projektu „Szkoła dla Rodziców”  jest ważna z punktu widzenia społecznego. Udział rodziców w projekcie może wpłynąć pozytywnie na nawiązanie głębszych i cieplejszych relacji z dziećmi. W trakcie treningu rodzice będą mogli nabyć wiele cennych umiejętności, które przydadzą się w budowaniu relacji rodzinnych opartych na szacunku i współpracy. W ten sposób rozwiną swoje umiejętności wychowawcze.